Affärsmodellering handlar om att visualisera företagets affärsmodell. Affärsmodellen beskriver hur företaget producerar och levererar produkter och tjänster som skapar värde för existerande kunder och potentiella köpare.
Genom affärsmodellering kan ledningen skapa en tydlig bild av sin affärsidé och värdekedja, som hjälper till att identifiera möjligheter och hot, och att utveckla hållbara och skalbara strategier för produktion, erbjudande och marknad.
Affärsmodellering bidrar till att förklara affärsmodellen för olika intressenter såsom ägare, potentiella investerare, den egna organisationen och kunder. Den målgrupp som har störst nytta av affärsmodellering, vilket kan verka konstigt, är företagets ledningsgrupp och styrelse. För att lyckas utveckla företaget i rätt riktning är det avgörande att man har en gemensam förståelse av nuläget.
Det är avgörande att dessa människor har en gemensam bild och gemensam förståelse för hur företaget genererar intäkter för att kunna ta bättre beslut när det kommer till strategiutveckling.