Förändringsledarnas huvuduppgift är att skapa en lyckad implementering av det nya och ersätta något som inte längre är aktuellt. Bara genom att nämna ordet ”förändring” kan medföra negativa känslor hos människor. Känslan att inte ha kontroll, känslan av inte vara kompetent eller känslan av att bli exkluderad kan orsaka stor förödelse hos medarbetare.
I bilden ovan illustrerar vi, från vänster, möjliga negativa reaktioner hos individer initialt i samband med en kommunicerad förändring, vidare ner i botten av kurvan där transformationen uppstår och vidare, på den högra sidan, mer positiva reaktioner vid anpassning till det nya som är syftet med förändringen. Bara genom att förstå att individer inte hoppar över förändringskurvans dalgång är ett framsteg mot fler lyckade implementeringar.
Förändringskurvan i sig själv är inte lösningen, däremot är det ett verktyg för att förstå vad som döljer sig inom människor och kan förklara deras reaktioner. Det är också ett stöd att använda för att tillsammans med medarbetarna ta sig igenom förändringskurvan. En medarbetare åt gången tills samtliga har kommit upp ur kurvans dalgång till syftet med förändringen är uppnådd. Förändringskurvan hjälper förändringsledare att förstå komplexiteten kopplat till individers reaktioner i förändringsprocesser. Den hjälper förändringsledaren att ställa egna frågor och besvara frågor från medarbetare och kollegor i organisationen.