Det transformativa lärandet och självledarskap utgör grunden i vårt sätt att arbeta med ledarskapsutveckling. I början av tjugohundra kallade vi det för upplevelsebaserat lärande. Deltagarna fick uppleva olika situationer genom att vi skapade dessa i kontrollerade former med nära stöd av våra handledare. Läs mer om transformativt ledarskap och medarbetarutveckling här.
Det var situationer och övningar som lyfte fram situationer med fokus på saker som påverkan, tillit och att släppa den egna kontrollen. Det handlade om upplevelser i grupp med efterföljande individuell reflektion och reflektion i gruppen.
Det transformativa lärandets förändringsprocess är hämtad från sociologen Jack Mezirow. Läs mer om hans arbete här.
Sammanfattningsvis beskriver vi lärandets förändringsprocess i följande fem steg:
– Deltagaren upplever en situation i form av en övning, berättelse eller case.
– Deltagaren reflekterar kring den egna upplevelsen och presenterade lösningar.
– Deltagaren tolkar och värderar utifrån rätt eller fel, bra eller dåligt kring den egna upplevelsen.
– Deltagaren diskuterar alternativa tolkningar och handlingsalternativ tillsammans med andra.
– Deltagaren provar om någon av de alternativa sätten kan fungera för hen. Gör en handlingsplan för egen utveckling.