Slide affärsutveckling affärsmodellering by auxentum ledarskapsutveckling blogg kontakt mer om oss affärsutveckling affärsmodellering ledarskapsutveckling kontakt blogg om oss KONSULTER & PARTNERS REFERENSUPPDRAG PERSONERNA BAKOM

    STÄNG
    Auxentum-dummy

    Auxentum-dummy Strategiutveckling för lönsam tillväxt Även mindre och medelstora företag behöver hållbara och skalbara strategier för att säkerställa sin lönsamhet. Strategiutveckling kan dock upplevas svår och krånglig, med risk att det inte utförs alls. Företaget riskerar då att rulla vidare i gamla hjulspår med krympande marginaler och minskad lönsamhet som följd. Med Affärsmodellering by Auxentumcopyright hjälper vi dig som VD och styrelsemedlem inom industri-, hantverks- och tjänsteföretag att steg-för-steg utveckla hållbara och skalbara strategier för lönsam tillväxt. Affärsmodellering by Auxentumcopyright förenklar och gör strategiarbetet begripligt. Det bidrar till ett större engagemang och fokus i det strategiska arbetet i styrelsen och ledningsgruppen. Verktyget stödjer även mellancheferna i implementering av strategier i organisationen. Auxentum-dummy

    Slide Alla marknader påverkas av trender och plötsliga händelser som förändrar landskapet där företaget erbjuder produkter och tjänster. Strategisk affärsutveckling handlar om planering av företagets val av väg för att fortsätta leverera produkter och tjänster till utvalda kundsegment.

    Strategiutveckling i dess enklaste form handlar om val av färdväg och färdsätt mot uppsatta mål. Styrelser och ledningsgrupper förväntas att ta beslut om strategier för att ta företaget genom ett förändrat landskap. På ett sätt som stärker företagets lönsamhet.
    Våra uppdragsgivare inom industri-, hantverks- och tjänsteföretag förstår vikten av strategiutveckling och prioriterar detta arbete. Utmaningarna för dem har handlat om att finna ett arbetssätt som engagerar och gör det enklare att fokusera. Det viktigaste är att utveckla strategier för lönsam tillväxt.

    Affärsmodellering by Auxentumcopyright hjälper styrelser och ledningsgrupper att komma framåt i detta arbete. Verktyget fungerar som en roadmap, en färdplan med hållpunkter som strukturerar och förenklar arbetet med att utveckla hållbara och skalbara strategier för lönsam tillväxt. Detta skapar engagemang och konkreta resultat.
    Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Tjänsteföretag Industriföretag Auxentum-dummy Hantverksföretag Auxentum-dummy Strategisk affärsutveckling med fokus på lönsam tillväxt

    Slide Affärsmodellering by Auxentum Syftet med strategisk affärsveckling är att främja företagets lönsamhet genom att utveckla hållbara och skalbara strategier. Framgångsrik strategisk affärsutveckling bygger på att man har ett gemensamt språk och en gemensam bild av företagets affärsmodell för att tillsammans, i styrelser och ledningsgrupper, utveckla lönsam tillväxt.
    Affärsmodellering by Auxentumcopyright är ert metod- och processtöd. Verktyget hjälper er att skapa en gemensam förståelse för företagets affärsdrivande processer och att utveckla ett gemensamt språk. Verktyget stärker ert fokus på strategiutveckling samt bidrar till ett ökat engagemang och ökad kreativitet i gruppen.
    Affärsmodellens synliggörande Affärsmodelleringens första steg är att synliggöra företagets affärsmodell. Affärsmodellen visar hur företagets affärsdrivande processer producerar och levererar kundvärde till marknaden och utvalda kundsegment.

    För att effektivt utveckla hållbara och skalbara strategier behöver vi starta affärsutvecklingen med rätt ingångsvärden. Det gör vi med stöd av affärsmodelleringens första steg.
    Affärsmodellens hållbarhet och skalbarhet Affärsmodellering by Auxentumcopyright är uppbyggt och stöds av ett verktyg, bestående av utvecklade checklistor, som hjälper er att säkerställa och undersöka affärsmodellens hållbarhet och skalbarhet.
    Vertyget har fått arbetsnamnet JOE efter de tre affärskritiska perspektiv som ni analyserar företagets affärsmodell med.
    Strategiformulering och uppföljningsmått Vi har säkerställt affärsmodellens hållbarhet och simulerat dess skalbarhet utifrån volymintervaller och tillväxtmålets fördelningsnycklar i de affärsdrivande processerna. Här fastställer vi strategiformuleringarna och väljer ut lämpliga uppföljningsmått framåt över tid.
    1 Vi arbetar, tillsammans med er, fram en gemensam bild och förståelse för hur ert företag producerar och levererar värde till marknaden och utvalda kundsegment. 2 Vi säkerställer att samtliga i styrelsen och ledningsgruppen är överens i tolkningar av relevanta begrepp i arbetet med strategisk affärsutveckling. 3 Vi säkerställer affärsmodellens hållbarhet och simulerar dess skalbarhet utifrån framtida tillväxtmål och JOE´s tre affärskritiska perspektiv. 4 Formulering och fastställande av företagets tillväxtstrategier utifrån fastställda tillväxtmål för företagets affärsdrivande processer. 5 Säkerställa relevanta uppföljningsmått och nyckeltal, KPI:er och OKR, för styrning och utvärdering av organisationens genomförande.
    Auxentum-dummy

    1. SYNLIGGÖRA AFFÄRSMODELLEN 1. Synliggöra affärsmodellen Alla styrelser och ledningsgrupper behöver förstå och arbeta med det egna företagets affärsmodell. Det kan tyckas självklart men här ser vi stora variationer. Företagets affärsmodell utgör ett grundfundament för strategisk affärsutveckling och i synnerhet när det kommer till strategiutveckling för företagets tillväxt och lönsamhet.

    För att ni ska kunna ta er till ett önskat läge behöver ni förstå er affärsmodell och varifrån ni startar för att ta beslut kring rätt färdväg och färdsätt. Med affärsmodellering by Auxentum© hjälper vi er att utveckla hållbara och skalbara strategier för lönsam tillväxt.
    Auxentum-dummy Auxentum-dummy Se affärsmodellen Läs mer
    2. SÄKERSTÄLLA AFFÄRSMODELLENS HÅLLBARHET 2. Säkerställa affärsmodellens hållbarhet Affärsmodellens hållbarhet utgör en grundsten för företagets utveckling och dess framtida lönsamhet. Att säkerställa hållbarhet här handlar om att kartlägga de olika delarna i affärsmodellens affärsdrivande processer.

    För att ni ska lyckas stärka hållbarheten i företagets affärsmodell analyserar ni, steg-för-steg, den utifrån tre affärskritiska hållbarhetsperspektiv; juridiskt-, organisatoriskt- och ekonomiskt perspektiv. Med affärsmodellering by Auxentum© hjälper vi er att stärka företagets affärsmodell för att ni ska uppnå uttalat och framtida mål för företaget och organisationen.
    Auxentum-dummy Läs mer
    3. SIMULERA AFFÄRSMODELLENS SKALBARHET 3. Simulera affärsmodellens skalbarhet Skalbarhet beskriver vi som företagets förmåga att växa genom ökade volymer samtidigt som lönsamheten förbättras. Skalbarhet beskriver vi i två faser, första fasen av skalbarhet uppnås med befintliga resurser, genom justeringar i affärsmodellen och i organisationen. Den andra fasen av skalbarhet ställer krav på investeringar i affärsmodellen och/eller i organisationen.

    Företagets skalbarhet är till viss del branschspecifik och framförallt företagsunik. Med affärsmodellering by Auxentum© hjälper vi er att kartlägga och simulera, steg-för-steg, affärsmodellens skalbarhet. Med stöd av JOE kartläggs trånga sektioner och tillväxthinder i affärsmodellen.
    Auxentum-dummy Läs mer
    4. FORMULERA STRATEGIER 4. Formulera skalbara tillväxtstrategier Styrelsens centrala arbetsuppgifter är bl a att fastställa företagets övergripande strategier och mål. I de bolag som inte har en arbetande styrelse ligger dessa uppgifter på ägarna eller direkt på företagets ledningsgrupp. Kvaliteten på strategiutveckling varierar en hel del på företagsnivå.

    Konsekvenserna av bristande strategiutveckling är kostsamma bl a i form av minskade marginaler på produkt- och kundnivå. Med affärsmodellering by Auxentum© hjälper vi er att, steg-för-steg, utveckla företagets affärsmodell på ett hållbart och skalbart sätt. Syftet här är att formulera strategier för tillväxt och målet är lönsamhet.
    Auxentum-dummy Läs mer
    Affärsmodellering - steg-för-steg mot lönsam tillväxt

    Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy Auxentum-dummy

    premium residence / lux apartments Ledarskap och organisation Ledarskapets uppdrag är att leda och utveckla företagets organisation och människor däri, mot uppsatta mål i verksamheten. Ledarskapet behöver säkerställa flödena i affärsmodellens nyckelprocesser, planera för leveranser till utvalda kundsegment, leda förnyelsearbete och arbeta för att inkludera människor i det dagliga.

    Vi utvecklar ledare med evidensbaserade verktyg som stärker den egna utvecklingen och som gör det enklare att utveckla andra i deras arbetsroller.

    Med en tydlig koppling till företagets affärsmodell och organisationens behov av ledarskap hjälper vi er att minska gapet mellan strategisk affärsutveckling och organisationens effektivitet.

    Bryggan från strategi till implementering
    En brygga från strategisk planering till företagets organisation.
    premium residence / lux apartments Inkluderande ledarskap Människor trivs och presterar bättre i organisationer som kännetecknas av ett inkluderande ledarskap. En god ledarskapskultur är uppbyggd kring ”anpassning till, en god kommunikativ förmåga och fokus på medarbetarutveckling”.

    Inkluderande ledarskap:
    ledaren främjar samarbete i arbetsgruppen.
    ledaren synliggör mål och förväntningar i de olika rollerna i organisationen.
    ledaren upplevs som tillgängliga, tydliga och rättvisa.
    ledaren arbetar med erkännanden och fokus på utveckling i arbetsrollen.
    Ledarskapskultur
    Företag med inkluderande ledarskapskultur har större engagemang i organisationen.
    premium residence / lux apartments Evidensbaserade verktyg Vi tränar och utvecklar ledare med evidensbaserade verktyg. Tillsammans med vår uppdragsgivare uppnår vi konkreta resultat genom att sammankoppla företagets affärsprocesser, uppsatta affärsmål, företagets strategier med evidensbaserade verktyg som utvecklar chefers ledarskap.

    Vi stärker organisationer och ledare med:
    IDI-beteendeprofil, Interpersonal Dynamics Inventory.
    Situationsanpassat ledarskap för individ- och grupputveckling.
    Affärsmodellering för organisationens ledare.
    Vi kan ledarskap.
    Vi har utvecklat chefers ledarskap i mer än tjugo år.
    chevron_left chevron_right

    Slide Lite mer om oss Det ligger många olika kompetenser många erfarenheter i Auxentums erbjudande och genomförande. Samarbetspartners Referensprojekt Personerna bakom

    Slide Om Auxentum Auxentum Organisationsutveckling AB Organisationsnummer: 556660-6694 Momsnr: SE556660669401 Ansvarsförsäkring via Länsförsäkringar Godkänd för F-skatt BETALNINGSSÄTT e-post för fakturor:
    auxentum_8665@blarkiv.se
    Länsförsäkringar Bank
    Bankgiro 224-1040
    Swish: 123 347 49 39
    SOCIALA MEDIA © Copyright 2023 Auxentum
    Producerad av
    Uffe Holm Kommunikation
    TILL SIDANS TOPP
    Auxentum

    Auxentum-dummy Tony Wetter Tillväxtutveckling för affärs-modellering
    och ledningsgrupper och IDI-handledning.
    Tony är grundare av företaget och har mer än 20 års erfarenhet från utveckling av företag, organisationer och människor. Han arbetar med strategiutveckling för lönsam tillväxt.
    Auxentum-dummy Krister Frost Tillväxtutveckling, affärsmodellering,
    företagsjuridik och företagets lönsamhet.
    Krister, partner, i affärsmodellering och har mer än 25 års erfarenhet av juridik- och ekonomiutbildning. Han arbetar i styrelseuppdrag och i företagsuppdrag med fokus på strategiutveckling för lönsam tillväxt.
    Auxentum-dummy Mike Ward Business English executive coach Mike är född och uppväxt i England. Han hjälper människor att utveckla engelska språket på ett pedagogiskt och praktiskt sätt. Han stödjer människor som gör affärer med utländska företag. Auxentum-dummy Therese Berlin ICC certifierad coach för ledare och medarbetare. Therese har mångårig erfarenhet från olika ledarroller och förstår människors behov och utvecklingspotential. Hon är fantastisk i mötet med andra. Auxentum-dummy Anders Bergström Tillväxtutveckling med fokus på
    internationell affärsutveckling
    Anders har mångårig erfarenhet från affärsutveckling inom utlandsetableringar och företags etableringar i Skandinavien.
    Auxentum-dummy Caroline Brindeberg Tillväxtutveckling genom hållbar arbetsmiljö
    och ICC certifierad coach
    Carolina har arbetat i ansvarsroller i 15 år. Hon har stor erfarenhet av ledarskap, organisationer och företagsledning. Fokus är på människors välmående och en hållbar organisation.
    Auxentum-dummy Thomas Nordén Tillväxtutveckling genom B2B marknadsföring
    och produktlansering
    Thomas har arbetat med digital marknadsföring och produktlanseringar i 20 år. Han hjälper företag inom B2B att identifiera och kommunicera nyttan med sina produkter, med fokus på digitala kanaler.
    Auxentum-dummy Rolf Lindström Tillväxtutveckling genom coachning
    för bättre digital närvaro
    Rolf har mer än 25 års erfarenhet av digital kommunikation från global B2B. Han hjälper ledare, säljteam och kommunikatörer att vässa närvaron på LinkedIn.
    Auxentum-dummy Uffe Holm Diplomerad marknadsförare och kommunikationsexpert Mer än 30 års erfarenhet av nationell och internationell marknadsföring och kommunikation inom B2B. Med fokus på innehåll, budskap och att bygga starka argumentationskedjor.
    Auxentum-dummy Tony Wetter är VD och grundare till Auxentum Krister Frost på Auxentum Mike Ward är en av konsulterna på Auxentum Theresa Berlin är konsult på Auxentum Anders Bergström jobbar som konsult på Auxentum Auxentum-dummy Thomas Nordén är konsult inom marknadsföring på Auxentum Auxentum-dummy Ett kompetent och erfaret lagarbete som står bakom Auxentum by Affärsmodellering.

    Auxentum-dummy Tony Wetter
    Grundare och VD i bolaget
    Tillbaka till webben Auxentum Blogg Auxentum-dummy Tony Wetter En ständigt aktuell blogg kring strategiuteckling för lönsam tillväxt. Affärsmodellering by auxentum.

    Auxentum-dummy Auxentum-dummy 01 04 Tjänsteföretaget Kommande års budgetsiffror hade arbetats fram av företagets ledning och som tidigare år innebar det att varje kontor runt omkring i landet fick omsättningssiffror och förväntad lönsamhetsnivå presenterade på den årliga chefskonferensen.
    De senaste två åren hade kontorscheferna informerats om att företaget behöver uppnå tillväxtmålen på lokal- och på Sverigenivå. Flera kontorschefer upplevde att de hamnade i ett dilemma då deras medarbetare reagerade passivt eller negativt på de nya tillväxtmålen. Kontorscheferna fick kommentarer som; ”vem ska dra in dessa miljoner?”, ”jag har inte tid att sälja” eller ”då måste vi anställa en säljare”.
    Utmaningar i uppdraget Att bidra till en starkare tillväxtkultur genom att synliggöra de lokala enheternas affärsmodell för tillväxt. Vi agerade i rollen som individuell coach till kontorscheferna kopplat till strategisk affärsutveckling och de operativa aktiviteter som det togs beslut om.
    Tjänsteföretaget Antal anställda: < 100
    Primärmarknad: Sverige + Europa
    Auxentum-dummy Auxentum-dummy 02 04 Industriföretaget Bolagets Site Manager har en ung och entusiastisk ledningsgrupp som förväntas utarbeta en gemensam tillväxtplan för verksamhetens två separata verksamheter utifrån två olika affärer med många synergier. Utifrån givna tillväxt- och lönsamhetsmål behöver nu ledningsgruppen skapa en plattform för att tänka och skapa erbjudanden och strategier som säkerställer tillväxtresan. Frågor som ledningsgruppen behöver svara på är hur de ska nå tillskrivna tillväxtmål och för att nå fram till svaren behöver ledningsgruppen synliggöra affärsmodellen och skapa en kollektiv medvetenhet kring de strategier som är möjliga utifrån givna förutsättningar internt och externt. Utmaningar i uppdraget Att bidra till en starkare tillväxtkultur genom att synliggöra de lokala enheternas affärsmodell för tillväxt. Vi agerade i rollen som individuell coach till kontorscheferna kopplat till strategisk affärsutveckling och de operativa aktiviteter som det togs beslut om. Industriföretaget Antal anställda: < 100
    Primärmarknad: Sverige + Europa
    Auxentum-dummy Auxentum-dummy 03 04 Konsultbolaget Teknikkonsultbolaget med kompetensinriktning mot Industri, Infrastruktur och Fastighet upplevde en utmaning i bolagets marknadsbearbetning och affärsstrategier. Ledningsgruppen påbörjade en process utifrån bolagets affärsplan där ägargruppen blev involverade i framtagningen av en affärsmodell som skulle utgöra plattformen för tillväxt. Detta för att kunna synliggöra bl a erbjudandet och nya kompetenser relaterade till marknadsarbetet mot nya och befintliga kunder. Med en tydlig affärsmodell i bolaget togs nästa steg och man utvecklade en ökad förståelse för konsultativ försäljning med skarpa marknadsprojekt för samtliga teknikkonsulter. Utmaningar i uppdraget Att synliggöra bolagets affärsmodell för ledningsgruppen och stödja bolaget i arbetet med att utveckla en tillväxtkultur med en positiv attityd till konsultativ försäljning. Agera som tillväxtcoach till ledningsgruppen. Konsultbolaget Antal anställda: < 50
    Primärmarknad: Sverige
    Auxentum-dummy Auxentum-dummy 04 04 Produktions-företaget Efter en mindre omorganisation skapas ett Operations Management team för att synliggöra produktions- och marknadsprocesserna för att skapa en kollektiv medvetenhet kring strategiutveckling för återförsäljare och för egna butiker. Fokus är att utveckla en affärsmodell för tillväxt i segmentet återförsäljare på en global marknad. Det prioriterade var att skapa en tydligare process för tillväxten i antalet nya återförsäljare och skapa processer för 100% lyckade nyöppningar. Affärsmodellen för de svenska egna butikerna kom som en konsekvens av företagets framgång på återförsäljare marknaden. Utmaningar i uppdraget Att skapa en gemensam plattform för tillväxt mot återförsäljarna på en global marknad och bidra till en mer effektiv kommunikation i Management Teamet. Produktionsföretaget Antal anställda: < 249
    Primärmarknad: Sverige + Europa, Asien, USA
    Auxentum-dummy Vi har arbetat tillsammans med företag i många olika branscher genom åren. På vår startsida visar vi upp ett urval av dessa uppdragsgivare. Vi beskriver här ett antal uppdrag från olika branscher. Av sekretesskäl kan vi varken uppge företagens namn eller uppdragsgivarens identitet.