Vi ser att många styrelser och ledningsgrupper börjar i det fjärde steget – att sätta upp mål – utan att ha arbetat med de tre, i vår process, föregående stegen. Genom att starta med att implementera tillväxtmålen kommer man sannolikt inte att genomföra några justeringar i företagets strategi som gör skillnad. Tidigare frustrationer, eller vanliga ”svordomar”, finns kvar och kan ta sig följande uttryck:
- Organisationen har fastnat i uppkörda hjulspår och har svårt att ta beslut om andra vägval.
- Ledningsgruppen har svårt att fokusera på strategisk utveckling, man hamnar ofta i de organisatoriska frågorna.
- Samspelet i styrelsen eller ledningsgruppen är inte tillräckligt effektivt – suboptimering och revirtänkande präglar arbetet.
Många företag fortsätter i samma hjulspår som innan, men med nya omsättningsmål från år till år. Man gör mer av samma sak, ofta med krympande marginaler som följd. Genom att först synliggöra affärsmodellen och testa dess hållbarhet och skalbarhet kan ovanstående problem till stor del elimineras och fokusering på rätt saker blir en naturlig följd.