Lyckad tillväxt kräver svar på frågorna ”hur kan vi växa?” och framför allt ”hur kan vi växa på ett hållbart och lönsamt sätt?”. Företagets skalbarhet påverkas av affärsmodellens tillväxthinder vid olika volymintervaller. Tillväxthinder är, per definition, ett bekymmer för alla företag som vill växa. Utan en synliggjord affärsmodell är dessa svåra att upptäcka.
För att tänka rätt när det kommer till affärsmodellens skalbarhet behöver vi beakta följande:
- Skalbarhet är inte tillväxt. Skalbarhet möjliggör volymer av produkter och tjänster i de två affärsprocesserna.
- Affärsmodellens skalbarhet förändras över tid och utvecklas i intervaller som har en nedre- och en övre volymgräns.
- Affärsmodellens skalbarhet påverkas negativt av inre tillväxthinder på strukturell nivå.
- Företagets tillväxttakt styrs av ledningens uppsatta mål och fördelningsnycklar.
Utifrån JOE testar vi affärsmodellens skalbarhet som kopplas samman med affärsmodellens två affärsprocesser. Det är genom dessa affärsprocesser som företagets produkter och tjänster produceras, kontrolleras, paketeras och levereras. Skalbarheten inbegriper även ”kopplade processer” såsom anskaffningar till företaget och avsättningar från företaget.