En workshop för att arbeta och införa Rollkritiska arbetsbeskrivningar består oftast av cheferna med personalansvar, HR-personal, projektledare och några specialister i organisationen. Syftena är att komplettera företagets befattningsbeskrivningar med Rollkritiska arbetsbeskrivningar. Anledningarna har varierat hos våra uppdragsgivare under årens lopp.
Några av de vanligaste är:
– Utveckla företagets chefer att genomföra ett kvalitativt utvecklingssamtal med deras medarbetare.
– Bättre rekryteringsunderlag för att bli bättre på att ta reda på kandidaternas kompetenser kopplat till rollen.
– Utveckla bättre intervjustöd i företagets rekryteringsarbete.
– Undermåliga befattningsbeskrivningar, i form av otydlighet eller ”out of date”.
– Arbetsmiljörelaterat för att åtgärda och förebygga för stor eller skev arbetsbelastning i organisationen.
– Strategiskt organisationsarbete; synliggöra befintliga roller och planera för en utveckling av företaget.
Beskrivning av arbetsprocess:
1. Deltagare erhåller ett förarbete; att beskriva sina medarbetares arbetsroller med ansvar och de viktigaste uppgifterna.
2. Skickar sitt material till processledaren inför uppstart av workshop. Processledaren förbereder workshopen.
3. Workshopen genomförs under två dagar (1 + 1 dagar), i fysisk eller digital form.
– Dag 1: Organisationens roller, rollens syfte, befattningsbeskrivningar, affärskritiska arbetsuppgifter, medarbetarutveckling.
– Dag 2: Formuleringar & språk och skapandet av Rollkritiska arbetsbeskrivningar.
4. Processledaren genomför en individuell avstämning med deltagarna och deras arbetsbeskrivningar. Sker oftast digitalt.